Roman

Roman

wtorek, 12 lutego 2019

MAREK HŁASKO in memoriam


INSTYTUT POLSKI w Tel Awiwie we współpracy z Cinematheque Tel Awiw, zorganizował dla publiczności izraelskiej pokaz filmu dokumentalnego o dobrze znanym w Izraelu polskim pisarzu, Marku Hłasce, w reż. Jana Sosińskiego,
w dniu 1 lutego.2019. https://www.filmweb.pl/film/Opowiem+wam+o+Marku-1999-271196
- Pokaz był częścią promocji wydania hebrajskiego książki Marka Hłaski pt. "Drugie Zabicie psa", została wydana w bieżącym roku wydana w Izraelu. 
- - Dokument o Hłasce obszernie opowiada o losach pisarza w Izraelu;  zawiera wspomnienia, wywiady ze znajomymi i przyjaciółmi izraelskimi Marka Hłaski
z tamtych lat, gdy Białe Miasto - Tel Awiw był polskojęzyczny.
 
Załączam link do filmu w polskiej wersji językowej:

- Ja spóźniłem się do Tel Awiwu i Marka osobiście nie poznałem, ale poznałem m.in. jego bliskiego przyjaciela, Jurka Pressa, który wiele mi o Marku opowiadał.
Marek powiedział mu kiedyś: 
Życie nie jest koniecznością,
ale jeśli już człowiek zdecydował się żyć, powinien żyć pięknie.
- Marek Hłasko towarzyszył mi nocami w trakcie "wojny 6-cio dniowej" gdy gdy byłem na służbie w armii izraelskiej... 


Agnieszka Osiecka, która była jego miłością, po latach napisała o nim wiersz: pt. „Konieczny” (tu fragment):

Niekiedy wilkiem się przezywał.
Lecz wilkiem nie był. Raczej chciał być.
- Gdy cały naród raźnie śpiewał,
  Wolał zawyć.

1 komentarz:

  1. Ale czy żył pięknie.? Młodość jest ciężkim przypadkiem z którego nie da się wyjść bez powikłań pisala Agnieszka Osiecka.To byly trudne czasy dla tego pokolenia.Dla tych autentycznych którzy dotykali Prawdy.W rzeczy samej ich głos był wyciem

    OdpowiedzUsuń